Pierwszy kask otwarty pojawił się w 1914 r. na torze wyścigowym Brooklands w Wielkiej Brytanii. Lekarz odpowiedzialny za tor wyścigowy, dr Eric Gardener, był tak zaniepokojony liczbą urazów głowy, jakich ciągle doznawali zawodnicy, że wymyślił kask w kształcie miski, wykonany z lakierowanego płótna. Jednak na kolejny postęp w rozwoju kasków motocyklowych musieliśmy czekać prawie 50 lat. W końcu nadszedł, dzięki profesorowi z Kalifornii, który opracował kask pochłaniający uderzenia. Roy Richter z firmy Bell podchwycił ten pomysł, czego efektem jest Bell 500 z 1954 r., pierwszy kask typu jet z odsłoniętą twarzą. Od tamtej pory przeszliśmy długą drogę. Nowoczesne techniki produkcji i zaawansowane technologicznie materiały zrewolucjonizowały rynek motocyklowych kasków otwartych. Dlaczego motocykliści nadal noszą kaski otwarte, skoro są dostępne kaski z integralne? Jakie materiały są obecnie używane do produkcji kasków typu jet?
Głównym powodem jest komfort. Wielu motocyklistów ma poczucie skrępowania, a w niektórych przypadkach klaustrofobii, nosząc kask integralny. Tymczasem kask motocyklowy typu jet nie stawia żadnych fizycznych przeszkód w polu widzenia kierowcy i oferuje znacznie bardziej bezpośrednie wyczucie otaczających czynników atmosferycznych. Jednocześnie wadą tego kasku jest właśnie to, że jest on bardziej narażony na działanie czynników atmosferycznych. Na szczęście większość kasków otwartych posiada zintegrowany opuszczany wizjer, więc kwestia ochrony przed warunkami atmosferycznymi nie jest już, tak dużym problemem. Znaczenie ma również waga. Większa waga kasku integralnego lub szczękowego może wpływać na zmęczenie kierowcy. Wreszcie, jedną z istotnych cech kasku otwartego jest to, że zapewnia on nieograniczoną widoczność i szerokie widzenie peryferyjne.
Poliwęglan: Ten rodzaj tworzywa termoplastycznego można formować wtryskowo. Proces ten pozwala utrzymać niskie koszty produkcji oraz umożliwia dodanie wielu elementów konstrukcyjnych. Minusem jest to, że kaski z poliwęglanu są cięższe w porównaniu z innymi materiałami.
Włókno szklane: Zanim pojawił się poliwęglan, wszystkie kaski motocyklowe były wykonane z włókna szklanego. Materiał ten ma imponującą odporność na uderzenia i jest dość lekki.
Kompozyt włókien: Włókna aramidowe są mocniejsze w porównaniu z włóknami stalowymi. Ponadto, w połączeniu z włóknem szklanym, zapewniają kaskom otwartym doskonałą odporność na uderzenia. A także, oczywiście, znaczną redukcję wagi.
Włókno węglowe: Tkane włókna węglowe zapewniają niesamowitą wytrzymałość i wyjątkową redukcję wagi. Karbonowe kaski otwarte pozostają najwyższym standardem bezpieczeństwa.
Jeśli waga stanowi problem, użyj rozwijanego filtra XLMOTO "Materiał". Tutaj możesz wyszukać opcje kasków otwartych z włókna węglowego, kompozytu lub włókna szklanego. Praktycznym dodatkiem do każdego kasku otwartego są również opuszczane wizjery. Jeszcze lepiej, jeśli wizjer jest wyposażony w zintegrowaną blendę przeciwsłoneczną. Wyjmowana, nadająca się do prania komfortowa wyściółka zapobiega gromadzeniu się bakterii. Jednocześnie otwory wentylacyjne zapewniają przepływ powietrza wewnątrz kasku. Niektórzy kierowcy mają preferencje co do sposobu zapinania kasku motocyklowego. W takim przypadku należy szukać zapięć typu DD lub klamer mikrometrycznych. Jeśli lubisz słuchać muzyki podczas jazdy, upewnij się, że wybrany przez Ciebie kask ma wbudowane kieszenie na głośniki interkomu. Jeśli kask otwarty jest przystosowany do współpracy z interkomem, w specyfikacji powinna być informacja o kompatybilności z interkomem własnej marki lub innych firm. Na koniec warto wspomnieć o certyfikatach bezpieczeństwa, ECE 22.05 to najwyższy europejski standard bezpieczeństwa. Co więcej, sam certyfikat amerykańskiego Departamentu Transportu (DOT) jest nie do przyjęcia w większości krajów europejskich. Dlatego kask musi zawsze posiadać również certyfikat ECE.