Dodaj swój motocykl, znajdź części i akcesoria, które do niego pasują

Wybierz markę
Wybierz markę
  • AJP
  • AJS
  • Aiyumo
  • Aprilia
  • Ariic
  • BMW
  • Bajaj
  • Baotian
  • Benelli
  • Beta
  • Bimota
  • Buell
  • CF Moto
  • CPI
  • CSR
  • Cagiva
  • Can-Am
  • Daelim
  • Derbi
  • Ducati
  • Fantic
  • Garelli
  • Generic
  • Gilera
  • HM-Moto
  • Harley Davidson
  • Honda
  • Husqvarna
  • Hyosung
  • Indian
  • Italjet
  • KOVE
  • KTM
  • Kawasaki
  • Keeway
  • Kreidler
  • Kymco
  • LML
  • LML-Vespa
  • Laverda
  • Linhai
  • MBK
  • MV Agusta
  • MZ/MUZ
  • Macbor
  • Malaguti
  • Moto Guzzi
  • Moto Morini
  • Motorhispania
  • NIU
  • Nerva
  • PGO
  • Peugeot
  • Piaggio
  • QjMotor
  • Quadro
  • Rex
  • Rieju
  • Royal Enfield
  • SFM
  • SYM
  • Sachs
  • Seat
  • Segway
  • Silence
  • Skyteam
  • Super Soco
  • Surron
  • Suzuki
  • TGB
  • TGB/Winking
  • Tauris
  • Triumph
  • UM
  • Vespa
  • Victory
  • Voge
  • Voxan
  • Wottan
  • Yamaha
  • Zontes
Anuluj
Wybierz rok modelowy
Wybierz rok modelowy
Anuluj
Wybierz model
Wybierz model
Anuluj
  • Cena
    0 zł
    1 zł
FAQ's

Jaką różnicę w moim motocyklu spowoduje większa tylna zębatka?

Zwiększenie liczby zębów o trzy lub cztery spowoduje, że motocykl będzie przyspieszał szybciej. Stracisz jednak nieco na prędkości maksymalnej.

Co daje mniejsza tylna zębatka?

Wybór mniejszego koła zębatego o trzy lub cztery zęby, spowoduje zwiększenie prędkości maksymalnej i obniżenie obrotów przy prędkości przelotowej.

Dlaczego przy wymianie tylnej zębatki należy stosować nowe śruby?

Śruby tylnej zębatki poddawane są dużemu naciskowi, a wibracje mogą osłabić ich blokadę. Biorąc pod uwagę niską cenę, dodanie nowych śrub podczas wymiany tylnej zębatki ma duży sens. Jest to ekonomiczny sposób na zapewnienie bezpieczeństwa.

Jaka tylna zębatka motocyklowa jest najlepsza - aluminiowa, stalowa czy mieszana?

Jeśli priorytetem jest zmniejszenie masy, należy wybrać zębatkę z aluminium lotniczego. Aby niedrogo i łatwo wymienić standardowe koło zębate, wybierz na XLMOTO jedną ze stalowych zębatek. W przypadku połączenia trwałości i oszczędności masy najlepszym wyborem jest zębatka mieszana ze stalowymi zębami zewnętrznymi i aluminiową tarczą wewnętrzną.
FAQ's

Czy mogę wymienić tylko przednią zębatkę?

Tak, pod warunkiem, że łańcuch i tylna zębatka są w doskonałym stanie. W przeciwnym razie nastąpi nierównomierne i przyspieszone zużycie.

Czy w motocyklach wyścigowych stosuje się przednie zębatki aluminiowe?

Być może wiele lat temu tak było ze względu na ich mniejszą wagę. Obecnie jednak większość najlepszych motocykli MotoGP jest wyposażona w tytanowe zębatki wykonywane na zamówienie.

Dlaczego podczas prac przy łańcuchu i kołach zębatych kluczyk powinien być wyjęty ze stacyjki?

Należy wyeliminować nawet najmniejszą możliwość włączenia się silnika podczas kontroli układu napędowego. Lepiej nie zbliżać palców do obracającego się łańcucha i zębatek.

Dlaczego producenci motocykli tak bardzo utrudniają demontaż przedniej zębatki?

Ten wytrzymały okrągły, stalowy element z wystającymi zębami jest w stanie obracać się z prędkością ponad 100 razy na sekundę. Dlatego chcą być pewni, że pozostanie on na swoim miejscu!

Ciężkie życie przedniej zębatki

Tłoki, korbowody i wał korbowy w silniku Twojego motocykla obracają się tysiące razy w ciągu każdej minuty. Cała ta energia jest przenoszona na wał wyjściowy skrzyni biegów, a całkowita moc silnika zależy od małej stalowej zębatki. Zadanie przedniej zębatki jest bardzo ważne, dlatego tym bardziej trzeba dbać o jej dobry stan. Nie zawsze jest to łatwe, ponieważ zębatka zazwyczaj znajduje się za zagłębioną osłoną z co najmniej trzema śrubami mocującymi, a czasami na przeszkodzie może stać podnóżek lub pedał zmiany biegów. Dobra wiadomość jest jednak taka, że przednia zębatka jest o wiele bardziej wytrzymała niż tylna. Mimo to zaleca się zdejmowanie osłony przy co drugiej regulacji łańcucha. Jest to dobry nawyk, który warto sobie przyswoić. Dzięki temu, zęby są w dobrym stanie, a powierzchnia jest wolna od wszelkich zanieczyszczeń, w tym smaru do łańcucha i pyłu z drogi.

Materiał zębatki

Większość przednich kół łańcuchowych jest wykonana ze stali z różną zawartością włókna węglowego. Zawartość procentowa zależy od wymaganej trwałości, a ta odzwierciedla się w cenie. W niedrogich zamiennikach oryginalnego wyposażenia stosuje się stal podstawową. Jednak w wysokiej klasy zębatkach często stosuje się stal stopową niklowo-chromowo-molibdenową, ponieważ zapewnia ona odpowiednie połączenie twardości i trwałości.

Wzory zębatek

Przeglądając szeroki wybór zębatek przednich na stronie XLMOTO, można zauważyć, że niektóre są gładkie, a inne posiadają dużo więcej obróbki lub wzorów. Podczas gdy zwykła zębatka wykonuje tę samą pracę, co część oryginalna, niektórzy producenci dodają wzory w celu zwiększenia wydajności. Na przykład, półokrągłe rowki na podstawie każdego zęba zapobiegają gromadzeniu się brudu. Symetryczne wzory na przedniej zębatce, ograniczone do okrągłych otworów, zmniejszają wagę i masę obrotową.

Kontrola zużycia

Bez względu na to, jak mocna jest stal, koło zębate z czasem się zużyje, zwłaszcza gdy łańcuch uderza w nie przy każdym obrocie. Dlatego po zdjęciu osłony należy oczyścić zębatkę. Następnie sprawdź zewnętrzne krawędzie zębów. Jeśli zęby są spiczaste, wyraźnie cieńsze lub haczykowate, czas na wymianę. Jeśli to zignorujesz, następnym krokiem będzie wyszczerbienie zębów. Mogą one prowadzić do zsunięcia się łańcucha i poważnych uszkodzeń.

Zwiększenie liczby zębów

Przegląd zębatek to nie tylko konserwacja. Możesz rozważyć zmianę liczby zębów, aby poprawić osiągi swojego motocykla. Zmiana liczby zębów lub nawet podziałki łańcucha jest prosta. Co więcej, jest to jeden z najbardziej opłacalnych sposobów zmiany mocy napędowej. Dodanie jednego zęba do przedniej zębatki pozwoli uzyskać większą prędkość na najwyższym biegu przy tej samej liczbie obrotów. W zamian za to nieznacznie zmniejszy się przyspieszenie.

Zmniejszenie liczby zębów

Zgodnie z trzecią zasadą dynamiki Newtona "każda akcja ma równą i przeciwnie skierowaną reakcję" i tak też jest z zębatkami przedniej zębatki. Zmniejszenie liczby zębów o jeden powoduje, że zębatka obraca się szybciej, co oznacza, że motocykl będzie szybciej przyspieszał. Wadą tego rozwiązania jest konieczność częstszej zmiany biegów i zmniejszenie prędkości maksymalnej.

Wymiana przedniej zębatki

Ze względu na ogromne siły, jakim poddawane są zębatki, producenci motocykli dokładają wszelkich starań, aby pozostały one na swoim miejscu. Można więc znaleźć podkładki zabezpieczające, nakrętki, pierścienie seegera, dodatkowe wsporniki mocujące lub kombinację wszystkich tych elementów. Podczas wymiany przedniej zębatki do prawidłowego dokręcenia potrzebny jest klucz dynamometryczny. Jeśli robisz to po raz pierwszy, przeczytaj wszystko, co możesz, i poszukaj filmów na YouTube. Znajdź poradniki, które odnoszą się do konkretnej marki i modelu motocykla. W ten sposób najlepiej przygotujesz wszystkie narzędzia potrzebne do pracy i uzyskasz wskazówki, jak zabezpieczyć tylne koło.

Bardzo ważne informacje dotyczące bezpieczeństwa

Podczas prac przy łańcuchu motocyklowym lub zębatkach zawsze wyłączaj zapłon i wyjmuj kluczyk. Podczas sprawdzania zębów zębatek obracaj rękami koło po zewnętrznym obwodzie opony.

Więcej informacji

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o tylnych zębatkach

Łatwo jest myśleć o zębatkach w motocyklu jako o parze. Jednak pełnią one inną rolę i są narażone na różne obciążenia. Główna różnica między przednią i tylną zębatką polega na tym, że przednia jest napędzana i bezpośrednio połączona z wałkiem wyjściowym skrzyni biegów. Natomiast tylne koło zębate jest napędzane przez łańcuch. Przednia zębatka przymocowana do wału skrzyni biegów ma niewielki zakres ruchu poza regularnym obrotem. Tylna zębatka jest oddalona o około pół metra i połączona łańcuchem. Wszelkie luzy w łańcuchu przyspieszają zużycie, dlatego tylna zębatka zużywa się szybciej niż przednia.

Stalowa zębatka tylna

Najczęściej stosowanym materiałem do produkcji tylnych kół łańcuchowych są różne gatunki stali węglowej. Mimo że jest to najcięższa opcja, jest również najbardziej opłacalna. Stal węglowa stanowi także dobry kompromis między wytrzymałością a trwałością, ponadto jest łatwa w obróbce mechanicznej.

Aluminiowa zębatka tylna

Jeśli chcesz uwolnić Twój motocykl od każdego grama zbędnego ciężaru, najlepszym rozwiązaniem jest aluminiowa tylna zębatka. Tego typu zębatki są o ponad 50% lżejsze od stalowych. Wadą tego rozwiązania jest nieco szybsze zużycie. Jednak najwyższej klasy aluminium lotnicze, takie jak 7075 T6, jest prawie tak samo wytrzymałe jak stal.

Mieszana zębatka tylna

Zębatka mieszana, częściej znana jako twinring lub interlink, to tylna zębatka składająca się z dwóch części. Zewnętrzny element zębaty jest stalowy. Wewnętrzny element nośny jest aluminiowy. Ten typ tylnej zębatki oferuje doskonałe połączenie stalowych zębów zapewniających trwałość z aluminiowym pierścieniem wewnętrznym, który zapewnia imponującą redukcję wagi.

Kontrola zużycia

Ponieważ tylna zębatka jest odsłonięta, możliwe jest przeprowadzanie regularnych przeglądów. Niezależnie od materiału, z którego wykonana jest zębatka, oznaki zużycia są zwykle takie same. Oznaki, na które należy zwrócić uwagę, to spiczaste, ostre lub haczykowate zęby, a w skrajnych przypadkach - wyszczerbione zęby. Każda z tych oznak zużycia oznacza, że nadszedł czas na zakup nowej zębatki, a w zależności od stopnia zużycia - być może także nowego łańcucha. Podczas regulacji łańcucha napędowego należy zachować ostrożność. Niewłaściwie wyregulowany łańcuch spowoduje znaczne przyspieszenie zużycia koła zębatego.

Zwiększenie liczby zębów

Zwiększenie rozmiaru tylnej zębatki o trzy lub cztery zęby spowoduje szybsze przyspieszenie i szybszą reakcję przepustnicy. Spowoduje to jednak obniżenie prędkości maksymalnej i zwiększy częstotliwość zmiany biegów. Chociaż na drodze może to mieć ograniczone zastosowanie, zmiana przełożeń jest korzystna i opłacalna dla motocyklistów jeżdżących na torach. Ostatnią kwestią związaną ze zwiększeniem liczby zębów na tylnej zębatce jest prawdopodobieństwo konieczności zastosowania dłuższego łańcucha.

Zmniejszenie liczby zębów

Zmniejszenie liczby zębów o trzy lub cztery spowoduje odwrotny efekt: wolniejsze przyspieszenie i wyższą prędkość maksymalną. Przy zmianie na mniejszą zębatkę tylną, jeżeli łańcuch napędowy jest w wystarczająco dobrym stanie, aby go zachować, może być konieczne usunięcie jednego ogniwa, aby zmniejszyć jego długość.

Więcej informacji