Tłoki, korbowody i wał korbowy w silniku Twojego motocykla obracają się tysiące razy w ciągu każdej minuty. Cała ta energia jest przenoszona na wał wyjściowy skrzyni biegów, a całkowita moc silnika zależy od małej stalowej zębatki. Zadanie przedniej zębatki jest bardzo ważne, dlatego tym bardziej trzeba dbać o jej dobry stan. Nie zawsze jest to łatwe, ponieważ zębatka zazwyczaj znajduje się za zagłębioną osłoną z co najmniej trzema śrubami mocującymi, a czasami na przeszkodzie może stać podnóżek lub pedał zmiany biegów. Dobra wiadomość jest jednak taka, że przednia zębatka jest o wiele bardziej wytrzymała niż tylna. Mimo to zaleca się zdejmowanie osłony przy co drugiej regulacji łańcucha. Jest to dobry nawyk, który warto sobie przyswoić. Dzięki temu, zęby są w dobrym stanie, a powierzchnia jest wolna od wszelkich zanieczyszczeń, w tym smaru do łańcucha i pyłu z drogi.
Większość przednich kół łańcuchowych jest wykonana ze stali z różną zawartością włókna węglowego. Zawartość procentowa zależy od wymaganej trwałości, a ta odzwierciedla się w cenie. W niedrogich zamiennikach oryginalnego wyposażenia stosuje się stal podstawową. Jednak w wysokiej klasy zębatkach często stosuje się stal stopową niklowo-chromowo-molibdenową, ponieważ zapewnia ona odpowiednie połączenie twardości i trwałości.
Przeglądając szeroki wybór zębatek przednich na stronie XLMOTO, można zauważyć, że niektóre są gładkie, a inne posiadają dużo więcej obróbki lub wzorów. Podczas gdy zwykła zębatka wykonuje tę samą pracę, co część oryginalna, niektórzy producenci dodają wzory w celu zwiększenia wydajności. Na przykład, półokrągłe rowki na podstawie każdego zęba zapobiegają gromadzeniu się brudu. Symetryczne wzory na przedniej zębatce, ograniczone do okrągłych otworów, zmniejszają wagę i masę obrotową.
Bez względu na to, jak mocna jest stal, koło zębate z czasem się zużyje, zwłaszcza gdy łańcuch uderza w nie przy każdym obrocie. Dlatego po zdjęciu osłony należy oczyścić zębatkę. Następnie sprawdź zewnętrzne krawędzie zębów. Jeśli zęby są spiczaste, wyraźnie cieńsze lub haczykowate, czas na wymianę. Jeśli to zignorujesz, następnym krokiem będzie wyszczerbienie zębów. Mogą one prowadzić do zsunięcia się łańcucha i poważnych uszkodzeń.
Przegląd zębatek to nie tylko konserwacja. Możesz rozważyć zmianę liczby zębów, aby poprawić osiągi swojego motocykla. Zmiana liczby zębów lub nawet podziałki łańcucha jest prosta. Co więcej, jest to jeden z najbardziej opłacalnych sposobów zmiany mocy napędowej. Dodanie jednego zęba do przedniej zębatki pozwoli uzyskać większą prędkość na najwyższym biegu przy tej samej liczbie obrotów. W zamian za to nieznacznie zmniejszy się przyspieszenie.
Zgodnie z trzecią zasadą dynamiki Newtona "każda akcja ma równą i przeciwnie skierowaną reakcję" i tak też jest z zębatkami przedniej zębatki. Zmniejszenie liczby zębów o jeden powoduje, że zębatka obraca się szybciej, co oznacza, że motocykl będzie szybciej przyspieszał. Wadą tego rozwiązania jest konieczność częstszej zmiany biegów i zmniejszenie prędkości maksymalnej.
Ze względu na ogromne siły, jakim poddawane są zębatki, producenci motocykli dokładają wszelkich starań, aby pozostały one na swoim miejscu. Można więc znaleźć podkładki zabezpieczające, nakrętki, pierścienie seegera, dodatkowe wsporniki mocujące lub kombinację wszystkich tych elementów. Podczas wymiany przedniej zębatki do prawidłowego dokręcenia potrzebny jest klucz dynamometryczny. Jeśli robisz to po raz pierwszy, przeczytaj wszystko, co możesz, i poszukaj filmów na YouTube. Znajdź poradniki, które odnoszą się do konkretnej marki i modelu motocykla. W ten sposób najlepiej przygotujesz wszystkie narzędzia potrzebne do pracy i uzyskasz wskazówki, jak zabezpieczyć tylne koło.
Podczas prac przy łańcuchu motocyklowym lub zębatkach zawsze wyłączaj zapłon i wyjmuj kluczyk. Podczas sprawdzania zębów zębatek obracaj rękami koło po zewnętrznym obwodzie opony.