Komora spalania motocykla wymaga wiele wysiłku, aby przekształcić powietrze i benzynę w mieszankę wybuchową. Powstała w ten sposób detonacja popycha tłok w dół cylindra. Produktem ubocznym są gazy spalinowe, które szybko uchodzą z układu.
Gazy te dostają się do kolektora wydechowego. Te stalowe rury przykręca się do zaworów wylotowych głowicy cylindra. Spaliny są odprowadzane z motocykla przez tłumik, a w przypadku nowoczesnych maszyn podróż ta obejmuje także krótką wizytę w katalizatorze.
Nowoczesne kolektory wydechowe są trudne do wyprodukowania. Czy to sprawiło, że producenci zamienników nie oferują alternatywnych rozwiązań? Wręcz przeciwnie - systemy kolektorów i końcówek wydechu dostępne na rynku części zamiennych są bardziej popularne niż kiedykolwiek.
Wygląd: Produkcja masowa oznacza, że gięcie i spawanie rur w kolektorze jest wykonywane przez maszyny sterowane komputerowo. Tak więc, choć zachowanie spójności nie jest problemem, gotowy produkt nie jest porównywalny z ręcznie wykonanymi spawami TIG.
Koszt: Większość wymiennych fabrycznych układów wydechowych jest droższa od układów dostępnych na rynku części zamiennych. Ta zaleta sprawia, że stanowią one opłacalną alternatywę.
Prześwit: Możliwe jest zbudowanie końcówki wydechu bez katalizatora, która będzie ściśle przylegać do spodu motocykla. Ta cecha pozwala na zwiększenie kąta pochylenia.
Brzmienie: Chociaż o brzmieniu decyduje mniej restrykcyjny tłumik, wydech końcowy na rynku części zamiennych umożliwia szybszy przepływ gazów spalinowych, nadając układowi wydechowemu wyrazisty dźwięk.
Waga: Produkowane masowo układy wydechowe są nieporęczne i ciężkie. Dla porównania, kolektory wydechowe i rury wydechowe dostępne na rynku wtórnym są wykonywane ręcznie w małych ilościach z lżejszych materiałów. W połączeniu z eliminacją katalizatora, typowe jest zmniejszenie masy o 50% w porównaniu z układami fabrycznymi.
Zamienniki końcówek wydechu są wykonywane ze stali nierdzewnej lub tytanu.
Stal nierdzewna jest wytrzymała, dobrze się wygina, jest łatwa do spawania i nie rdzewieje. W przypadku kolektorów wydechowych ze średniej i górnej półki ten rodzaj stali jest ulubionym stopem.
Tytan jest najczęściej stosowanym metalem w układach wydechowych, w których liczy się redukcja masy. Tytan jest o około 40% lżejszy od stali nierdzewnej i oferuje większą odporność na ciepło.