Dodaj swój motocykl, znajdź części i akcesoria, które do niego pasują

Wybierz markę
Wybierz markę
  • AJS
  • Aiyumo
  • Aprilia
  • Ariic
  • BMW
  • Bajaj
  • Benelli
  • Beta
  • Bimota
  • Buell
  • CF Moto
  • CPI
  • CSR
  • Cagiva
  • Can-Am
  • Daelim
  • Derbi
  • Ducati
  • Fantic
  • Garelli
  • Generic
  • Gilera
  • HM-Moto
  • Harley Davidson
  • Honda
  • Husqvarna
  • Hyosung
  • Indian
  • Italjet
  • KOVE
  • KTM
  • Kawasaki
  • Keeway
  • Kreidler
  • Kymco
  • LML
  • LML-Vespa
  • Laverda
  • Linhai
  • MBK
  • MV Agusta
  • MZ/MUZ
  • Macbor
  • Malaguti
  • Moto Guzzi
  • Moto Morini
  • Motorhispania
  • NIU
  • Nerva
  • PGO
  • Peugeot
  • Piaggio
  • QjMotor
  • Quadro
  • Rieju
  • Royal Enfield
  • SYM
  • Sachs
  • Seat
  • Segway
  • Silence
  • Skyteam
  • Suzuki
  • TGB
  • TGB/Winking
  • Tauris
  • Triumph
  • UM
  • Vespa
  • Victory
  • Voge
  • Voxan
  • Wottan
  • Yamaha
  • Zontes
Anuluj
Wybierz rok modelowy
Wybierz rok modelowy
Anuluj
Wybierz model
Wybierz model
Anuluj
  • Cena
    0 zł
    1 zł

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o tylnych zębatkach

Łatwo jest myśleć o zębatkach w motocyklu jako o parze. Jednak pełnią one inną rolę i są narażone na różne obciążenia. Główna różnica między przednią i tylną zębatką polega na tym, że przednia jest napędzana i bezpośrednio połączona z wałkiem wyjściowym skrzyni biegów. Natomiast tylne koło zębate jest napędzane przez łańcuch. Przednia zębatka przymocowana do wału skrzyni biegów ma niewielki zakres ruchu poza regularnym obrotem. Tylna zębatka jest oddalona o około pół metra i połączona łańcuchem. Wszelkie luzy w łańcuchu przyspieszają zużycie, dlatego tylna zębatka zużywa się szybciej niż przednia.

Stalowa zębatka tylna

Najczęściej stosowanym materiałem do produkcji tylnych kół łańcuchowych są różne gatunki stali węglowej. Mimo że jest to najcięższa opcja, jest również najbardziej opłacalna. Stal węglowa stanowi także dobry kompromis między wytrzymałością a trwałością, ponadto jest łatwa w obróbce mechanicznej.

Aluminiowa zębatka tylna

Jeśli chcesz uwolnić Twój motocykl od każdego grama zbędnego ciężaru, najlepszym rozwiązaniem jest aluminiowa tylna zębatka. Tego typu zębatki są o ponad 50% lżejsze od stalowych. Wadą tego rozwiązania jest nieco szybsze zużycie. Jednak najwyższej klasy aluminium lotnicze, takie jak 7075 T6, jest prawie tak samo wytrzymałe jak stal.

Mieszana zębatka tylna

Zębatka mieszana, częściej znana jako twinring lub interlink, to tylna zębatka składająca się z dwóch części. Zewnętrzny element zębaty jest stalowy. Wewnętrzny element nośny jest aluminiowy. Ten typ tylnej zębatki oferuje doskonałe połączenie stalowych zębów zapewniających trwałość z aluminiowym pierścieniem wewnętrznym, który zapewnia imponującą redukcję wagi.

Kontrola zużycia

Ponieważ tylna zębatka jest odsłonięta, możliwe jest przeprowadzanie regularnych przeglądów. Niezależnie od materiału, z którego wykonana jest zębatka, oznaki zużycia są zwykle takie same. Oznaki, na które należy zwrócić uwagę, to spiczaste, ostre lub haczykowate zęby, a w skrajnych przypadkach - wyszczerbione zęby. Każda z tych oznak zużycia oznacza, że nadszedł czas na zakup nowej zębatki, a w zależności od stopnia zużycia - być może także nowego łańcucha. Podczas regulacji łańcucha napędowego należy zachować ostrożność. Niewłaściwie wyregulowany łańcuch spowoduje znaczne przyspieszenie zużycia koła zębatego.

Zwiększenie liczby zębów

Zwiększenie rozmiaru tylnej zębatki o trzy lub cztery zęby spowoduje szybsze przyspieszenie i szybszą reakcję przepustnicy. Spowoduje to jednak obniżenie prędkości maksymalnej i zwiększy częstotliwość zmiany biegów. Chociaż na drodze może to mieć ograniczone zastosowanie, zmiana przełożeń jest korzystna i opłacalna dla motocyklistów jeżdżących na torach. Ostatnią kwestią związaną ze zwiększeniem liczby zębów na tylnej zębatce jest prawdopodobieństwo konieczności zastosowania dłuższego łańcucha.

Zmniejszenie liczby zębów

Zmniejszenie liczby zębów o trzy lub cztery spowoduje odwrotny efekt: wolniejsze przyspieszenie i wyższą prędkość maksymalną. Przy zmianie na mniejszą zębatkę tylną, jeżeli łańcuch napędowy jest w wystarczająco dobrym stanie, aby go zachować, może być konieczne usunięcie jednego ogniwa, aby zmniejszyć jego długość.

Więcej informacji