Mówiąc najprościej, przekładnia motocyklowa odnosi się do skrzyni biegów. Wybierz z imponującej gamy motocyklowych olejów przekładniowych XLMOTO i utrzymuj zębatki w skrzyni biegów sprawne i zadbane. Większość motocykli ulicznych i terenowych korzysta z konwencjonalnej ręcznej skrzyni biegów/przekładni składającej się z kilku trybików umieszczonych wzdłuż wału. Standardowe skrzynie biegów mają dwa wałki zwane wałkiem głównym i wałkiem pośrednim. Dwa wały są ułożone równolegle do siebie, a gdy kierowca przesuwa dźwignię zmiany biegów, widełki zmiany biegów przesuwają tryby wzdłuż wału, aż ustawią się w jednej linii z wybranym biegiem.
Wał główny, zwany również wałem wejściowym, pobiera moc bezpośrednio z korby. Moc ta przenoszona jest na wał przeciwny/wyjściowy za pośrednictwem łączących się kół zębatych, które napędzają przednią zębatkę. Większość skrzyń biegów wykorzystuje przekładnie o stałych przełożeniach. Taka konstrukcja oznacza, że obracają się wszystkie koła zębate, a nie tylko wybrane koło. Z tego powodu motocyklista musi sekwencyjnie zmieniać biegi, które zwykle mają układ 1 w dół i 4 w górę (skrzynia 5-biegowa).
Czy można się dziwić, że olej w motocyklowej skrzyni biegów ma tak trudne zadanie? Zamknięta komora skrzyni biegów staje się gorąca, a połączone ze sobą elementy wymagają stałej powłoki smaru ochronnego. Podobnie jak w przypadku wszystkich szybko poruszających się elementów metalowych, prędkość generuje tarcie i ciepło. Bez dobrej jakości oleju przekładniowego uszkodzenia mogłyby być katastrofalne.
Chociaż niektóre oleje przekładniowe są specjalnie opracowane dla silników 2-suwowych, większość skrzyń biegów może korzystać z tego samego oleju przekładniowego, zarówno 2-, jak i 4-suwowego. Główna różnica polega jednak na rodzaju zastosowanego sprzęgła. Sprzęgło mokre (spotykane w większości motocykli) dzieli olej ze skrzynią biegów. Tymczasem sprzęgło suche (preferowane przez Ducati i Moto Guzzi) nie wymaga oleju i znajduje się poza skrzynią biegów.
Główną różnicą w przypadku oleju przekładniowego do motocykli jest rodzaj oleju. Podczas gdy większość producentów oferuje olej mineralny, dostępny jest również półsyntetyczny olej przekładniowy. W razie wątpliwości co do wyboru oleju przekładniowego, należy zapoznać się z instrukcją obsługi motocykla.